10 Eylül 2008 Çarşamba

İkinci Projem

MERKEZİ YERLERDEKİ CAFE VE RESTORANLARA YÖNELİK


Amaç :

Cafe ve Restoranlar 'daki bir uygulamayı farklılaştırmak

Yararlanılan Düşünce Teknikleri :

Öncelikle ‘’ Kalıpların Dışında Düşünmek ''

‘’Bu tekniği 1000 ideas ‘ta yer alan bazı tekniklerle birleştirdim

‘’ Kalıpların Dışında Düşünmek ‘’ denen düşünce tekniği neydi ?

Kalıpları tanımlayarak bu kavram içindeki her şeye itiraz ederek düşünmek.

Bir restoran ile ilgili bu düşünce şeklini bir kaç örnekle açıklarsak .

‘’ İnsanlar güzel bir yemekten hoşlanır ‘’ kalıpların içindeydi.

‘’ İnsanlar güzel bir yemekten hoşlanmaz ‘’ ise kalıpların dışında .

Kalıpların dışında olmakla birlikte yemekler kötüyse o restorana kimse gitmezdi.

Bu varsayım mantıksız bir sonuç çıkardı.

‘’ İnsanlar yemeğe gittiklerinde kendilerine kibar davranılmasını isterler ''

Kalıpların dışına çıkarsak ;

‘’ İnsanlar yemeğe gittiklerinde kendilerine kaba davranılmasını isterler ‘’

Bu düşünce de kalıpların dışında olsa da parlak bir fikir değil ,Çünkü insanlar kendilerine kaba davranılan restoranda yemek yemek istemezler.

'' İnsanlar restorana gittiklerinde hizmet almak isterler ''

Kalıpların dışında ise '' İnsanlar restorana gittiklerinde kimseden hizmet almak istemezler ''

Self servis daha önce keşfedilmişti.

Farklı bir uygulama ise ;

Almanya 'da bir tornacının ,evinde misafirlerine verdiği yemeklerde yaşadığı bir ihtiyaç sonucu bulduğu bir çözümle s ' Baggers adıyla '' Garsonsuz Resoran '' olarak 2007 yazında faaliyete geçmişti.

Bu şekilde önermelerle oldukça çılgın sayılabilecek bir fikre ulaştım.

Merkezi yerlerdeki cafe ve restoranlarda uygulanabilecek olan ;

Ulaştığım Fikrin Artıları ;

- Bir megatrend olan ‘’ İnsanların macera aramaları ‘’ kavramına uygun ,

- Oldukça monoton bir şey olan ‘’ Dışarıda Yemek ‘’ aktivitesini monotonluğun dışına çıkartıp bir eğlenceye dönüştürdüğünden talep yaratma olasılığı yüksek ,

- Dünyada benzerinin olmaması herhangi bir risk oluşturmuyor ,aksine büyük bir avantaj ,

- Yaşanacak macera kabul edilebilir sınırlarda

- Oldukça çılgın bir fikir olması insanlarda merak uyandıracak , oluşan merak tavsiyeye dönüşerek kulaktan kulağa pazarlama yöntemiyle kendi reklamını yapacak, uyandırılan merak en az bir ziyarete yol açacaktır.Medyada konuya ilgi duyabileceğinden kısa sürede yüksek bilinirliğe ulaşılacaktır.

- Zincire dönüştürülebilir ,

- Uygulandığı yerin müşteri sayısını arttırır.

- Yatırım Maliyeti çok düşük ve kontrolüm altında

- Geniş bir pazara hitap etmesi önemli.Özellikle gençlerin ve kendilerini genç hissedenlerin ilgisini çekecektir.

- Konseptin dünyada uygulanma şansı olabilir.

- Macera aramayan ama merak eden insanlarında ortamdan mutlu bir şekilde ayrılmasına yol açacak ,

Eksileri ;

- Zincirlerde uygulanması kalitede kontrolün kaybedilmesine yol açabilir.Bu konuya ayrı bir önem verilmesi gerekiyor.

- Başkalarının bu fikri düşünmesi zor olsada paylaşıldığında ödünç alınabilir.

- Merkezi bir yerde cafe veya restoran sahibi tanıdıklarım bulunmuyor.

- Benzeri görülmemiş bir uygulama olduğundan işyeri sahipleri fazla çılgın bulup uygulamada çekingen davranabilir.

Projeyle İlgili ;

- Konseptin İsmi ,

- Ana hatları ve nasıl uygulanacağı ,

- Ne tür yerlerde uygulanabileceği ,

- Reklam kampanyasının ana hatları hazır.

Eksikler ;

Konseptin detayları konusunda cafe ve restoranlarla fikir alışverişi yaparak detaylar üzerinde çalışılması gerekiyor.

İlk Tepkiler ;

Paylaştığım insanların bazıları çok güldü ,bazılarının ise şaşkın bakışlarını hissettim .

2 ay içinde uygulamaya geçilebilir

9 yorum:

orpen dedi ki...

Projenin artıları genelde makro boyutta uygulandığında önümüze çıkan gerçekler.Oysa başlangıç çok önemli.Eksiler ise başlangıç aşaması ile alakalı.
Oysa başlangıç için bir kıvılcım gerekli bu kıvılcımı da başlangıç aşamasına yönelik pozitif bir gerçek oluşturabilir.Eksik olan taraf bu.
Yine uygulanabilirlik çok önemli.Örneğini görmeden işyeri sahiplerini inandırabilmek zor.
Konut projelerindeki örnek daire gibi bir oluşum ilk etapta gerekli.
Fikrin çıkış noktası ilginç.Taraftar bulabilir. Bana paintball oyununu çağrıştırdı.

Dr.Firma dedi ki...

Orpen ;

Bu projede uygulanan işletme açısından bir risk bulunmuyor.

Nedenleri ise ;

Yatırım maliyetinin gözardı edilebilecek kadar düşük ,

Müşterilerde ise memnuniyetsizlik şansının sıfıra yakın olması.

Cafenin merkezi bir yerde , özellikle gençlerin gidiyor ve belli bir kalite standardında olması önemli.

Bu şartlar altında iş yapan bir yerin satışlarını arttıracağını , iş yapmayanın ise iyi iş yapmaya başlayacağını düşünüyorum.

Örnek daire gibi bir denemeyi müşteri kitlesinin birebir örtüştüğünü düşünmesemde bir yerde yapma şansı var.

Denersem anlatırım.

Bu arada paintball bu uygulamadan çok daha çılgın.

Bu projede müşteriyi kaçırma ihtimali ona göre çok daha düşük :)

Belkide ''Kalıpların dışında '' düşünerek ;

Müşteriler cafede otururken birbirlerine pasta fırlatmaktan hoşlanır diyebiliriz :)

Şaka bir yana paintball 'da üzerinde düşünülse başka yerlere uyarlanabilme açısından ilginç bir çıkış noktası olabilir.

Bir de şunu düşünüyorum.

İnsansız restoran s'Baggers 2007 Temmuzda faaliyete geçti ve şu an dünyaya franchise verebileceğini belirtiyor.

s 'Baggers benim aklıma gelseydi ,büyük ihtimalle başkası aynısına ulaşana kadar yalnızca bir fikir olarak kalacaktı.

Bu nokta en az fikirler kadar önemli.

orpen dedi ki...

Dediğin nokta fikirden bile önemli.Çünkü fiiliyata geçmedikten sonra fikir ne kadar orjinal ve başarılı olsa da kıymeti yok.Neden uygulamaya geçilemiyor konusunda yoğunlaşmak gerek.
Bir de bu akşam Başbakanın Moda'da içki konusu ile alakalı söylediklerini ve akabinde keçiörende ruhsatlı yerinde içki sattığı için zabıtalardan dayak yiyen büfecinin halini TV'den izleyince cafe ile alakalı müşteri portföyünün bu gidişle oldukça değişebileceği aklıma geldi.
Hatta bu konuda siyasi konjonktüre uygun ılımlı islam cafeleri (haremlik-selamlık) gibi yaratıcı projelerin de gündeme gelmesi karlı olabilir.Şimdilik şaka gibi geliyor ama gidişat böyle.

hülya dedi ki...

yazınızı odaklanarak okudum ve fikrimi paylaşmak üzere yorum sayfasına geçince dikkatim dağıldı:)

mr.Orpen çok alem ama bir o kadar da çok keyifli...pasta fırlatma ve paintball benzetmesi süper...dayak yiyen büfeci dramı ise içler acısı...islami kafeler fikri ise çok cazip(şahsi fikrim)! ve olması kuvvetle muhtemel bir durum...

neyse...

tadıp tatmadığınızı bilemesem de gördüğünüze emin olduğum son zamanların trend:)eğlence yiyeceği
haşlanmış mısır var...
bize,bildiğiniz haşlanmış mısırı tereyağı ve ıvırzıvır sosla karıştırıp plastik bardağa koyup sunuyorlar dünyanın parasına.
3-5 ytl belki büyük para değil ancak maliyetini hesapladığınızda büyük para geliyor bana...

belki birileri bana söyleseydi öyle mısır yap satalım hülya falan diye hadi canım derdim kim uğraşıcak sonuçta...ama bakınız birileri yaptı tuttu işte,alışveriş merkezlerinin girş çıkış sağ sol heryerinde birer el arabasını süsleyip püsleyip üstüne mısır tenceresini koyup satış yapıyorlar.

geçen akşam,kutuda haşlanmış mısırlar varya onlardan alıp mikrodalgada ısıtıp üzerine tereyağ falan ekleyip uzatmayayım neyse sos yapıp misafirlere sundum...beğenmediler...heralde cam bardakta sunmam garip geldi diye düşünüyorum,orjinali plastik bardaklarda oluyor ya:) çünkü başka hiçbir farkı yoktu...eminim...

ha birde o el arabası yoktu evimde :) niye beğenmediniz diyorum onun gibi değil diyorlar,peki o nasıl diyorum onun tadı farklı diyorlar,tamam da neyi farklı diyorum mısır yağ vs aynı,belki marka değişiktir ama sonuçta 100 tane mısırcıda aynı marka ürünü kullanmıyor hepsi farklı ,bende 101.mısırcıyım öyle düşünün diyorum yok yok dışarda satılanlar daha farklı diyorlar:)

diyeceğim şudur;her ne yaparsanız yapın,ilk siz yapıyorsanız ve tester satışlarınız tutarsa marka olur,alır başını gider ürününüz...

orpen dedi ki...

Hülya Hn.
misafirler bedava yedikleri için hoşlarına gitmemiştir.Eğer ücretini alsaydınız eminim parmaklarını yerlerdi.

Dr.Firma dedi ki...

Hülya hn ;

Mısır konusundaki test çalışmanız istediğiniz sonucu yeterince vermemiş gibi algılansa da vazgeçmeyin ,ısrarcı olmak sonucu değiştirebilir :)

Orpen 'in dediği gibi keşke misafirleri uğurlarken bedelini alsaydınız belki de beğendiklerini söylerlerdi.

Şaka bir yana ücret almak psikolojik etkiler yaratabilir.

Projeye gelirsek ; bir ilki test etmek için risk alabilecek cafeler arıyorum.

hülya dedi ki...

mısır konusundaki cesaretlendirme için teşekkür...zaten para dosttan kazanılır derler :)

dr.firma,neden test için risk alacak cafeler aramak yerine siz risk alıp ücretsiz yani tester olarak ürününüzü vermeyi denemiyorsunuz bazı cafelere? yada zaten böyle düşünüyorsunuz da ben mi yalnış anladım?

Dr.Firma dedi ki...

Hülya hn ;

Siz doğru anlamışsınız .Çünkü öneriniz hiç aklıma gelmedi ve bu şekilde uygulanırsa ,testler daha kolay hayata geçebilir.

Ekip çalışması bu olsa gerek :)

Bu görüşünüzü gözönüne alacağım .

Teşekkürler.

hülya dedi ki...

:) keyifti benim için.